Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy
Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy

Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy

Kodeks Dobrych Praktyk Instytutu Nafty i Gazu - Państwowego Instytutu Badawczego stanowi odzwierciedlenie wartości moralnych, do przestrzegania których dążą pracownicy Instytutu.

Jest wzorcem postępowania i zbiorem wytycznych, który w momentach wątpliwych etycznie stanowi busolę i pozwala na rozstrzygnięcie wewnętrznych wątpliwości. Pozwala określić wartości nadrzędne i wybrać właściwą, bo słuszną moralnie drogę postępowania.

Kodeks zawiera zasady, które właściwe są dla różnych obszarów działalności INiG-PIB.

 


Kodeks Dobrych Praktyk

Instytut Nafty i Gazu- Państwowy Instytut Badawczy prowadzi swą działalność w zgodzie i z poszanowaniem środowiska naturalnego respektując obowiązujące w tym zakresie prawo. Pracownicy Instytutu biorą czynny udział w kształtowaniu regulacji prawnych obejmujących swym zakresem ochronę środowiska naturalnego. Instytut świadomie planuje i konsekwentnie realizuje politykę dbałości o środowisko naturalne poprzez:

  • segregację odpadów,
  • zbiórkę zużytych baterii,
  • zbiórkę makulatury,
  • odpowiednie magazynowanie materiałów szkodliwych i niebezpiecznych dla otoczenia.

Wiele spośród 330 zatrudnionych w INiG-PIB osób to indywidualiści i pasjonaci. W Instytucie mają możliwość dzielenia się zainteresowaniami poprzez prezentowanie swoich osiągnięć na publicznym forum. Można obejrzeć galerie zdjęć autorstwa naszych pracowników, zakładane są kluby zainteresowań. Pracownicy INiG-PIB biorą udział w meczach piłki nożnej, zawodach tenisowych, narciarskich, co roku odbywa się Barbórka, spotkania świąteczne, obchodzone są jubileusze.

Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy cieszy się bardzo dobrą opinią nie tylko w branży energetycznej. Również poza nią postrzegany jest jako rzetelny partner w biznesie oraz wiarygodny pracodawca. Budując wizerunek INiG-PIB koniecznym jest nawiązanie poprawnych relacji z otoczeniem. Chcemy być nie tylko zaufanym partnerem relacjach biznesowych, ale również „dobrym sąsiadem”. Uruchomiliśmy program Cząstka nas samych dla innych i w jego ramach prowadzimy akcje m.in. na rzecz Hospicjum Św. Łazarza w Krakowie, Fundacji ALMA SPEI, bierzemy udział w akcji Szlachetna Paczka.

Prowadzimy także akcję wśród pracowników na rzecz przekazania 1% podatku dochodowego.

Instytut przekazuje rokrocznie znaczne środki pieniężne na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża, by wesprzeć jego wieloletnie i bardzo cenione w środowisku działania. Stałą pozycją we wsparciu organizacji pozarządowych, są także zbiórki rzeczowe, na konkretny, zgłoszony przez nie cel.

Polityka Biznesu Społecznie Odpowiedzialnego w Instytucie Nafty i Gazu realizowana jest wokół trzech płaszczyzn:

  • wewnętrznej - działania skoncentrowane wokół pracowników,
  • zewnętrznej - klienci, społeczność lokalna, dialog społeczny,
  • natury - ochrona środowiska.

Podstawą poprawnych relacji wewnątrz firmy jest odpowiednio przygotowany i prowadzony dialog z pracownikami. Jego powodzenie zależy od równego i pełnego dostępu do informacji, znajomości bliższych i dalszych planów Instytutu. Pozwala to na zbudowanie zaufania do firmy oraz wzmacnia poczucie bezpieczeństwa osób zatrudnionych.

Dbając o dobre relacje z najbliższym otoczeniem oraz o przyjazną atmosferę pracy w 2009 r. został przygotowany program INiG - Przyjazna Firma.
Skierowany do:

  • Pracowników
  • Rodziców
  • Dzieci
  • Seniorów.

Pracownik 
Ważnym elementem w kształtowaniu poprawnych stosunków z otoczeniem wewnętrznym jest również odpowiednie skonstruowanie założeń strategii zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności postrzeganie pracowników jako najwyższego kapitału firmy. Ukierunkowanie pracowników na stałe podnoszenie kwalifikacji, rozwój zawodowy oraz mobilizowanie do osiągania lepszych wyników, z pewnością budują w tym zakresie poprawne relacje. W związku z ciągłym rozwojem firmy, kluczowym elementem pozostaje nie tylko utrzymanie dotychczasowej wysoko wykwalifikowanej kadry, ale także pozyskanie nowych, posiadających wysokie kompetencje pracowników.
Staramy się tak konstruować politykę zarządzania firmą, aby każdy z nas czuł, że nasza praca jest doceniana, i że wnosimy coś niepowtarzalnego w działalność Instytutu.
W ramach działań z zakresu CSR dla nowo zatrudnianych pracowników funkcjonuje program, którego głównym założeniem jest zminimalizowanie stresu związanego z nowym miejscem pracy oraz zapoznanie z funkcjonowaniem firmy.

Rodzice 
Mamy świadomość, że rola pracownika INiG nie jest jedyną, jaką wypełniają zatrudnione w INiG osoby. Wielu spośród nich już jest, bądź niedawno zostało rodzicami. Szczególną opieką otaczamy kobiety w ciąży i młode mamy. Zdajemy sobie sprawę, iż jest to dla nich wyjątkowy okres. Nie zapomnieliśmy również o młodych tatach.
Mamy nadzieję, że funkcjonujące w INiG rozwiązania pozwolą naszym pracownikom ułatwić wypełnianie trudnej roli, jaką jest rola rodzica.

Dziecko 
Nie sposób realizować naszego programu nie uwzględniając w nim samych zainteresowanych, czyli dzieci naszych pracowników. Przygotowujemy dla nich paczki mikołajowe ora dofinansowujemy wypoczynek.

Moduł Senior
Kiedy nasi pracownicy odchodzą na emeryturę nie oznacza to zerwania kontaktów. Na emeryturze przebywa ponad 400 byłych pracowników INiG. Zależy nam na podtrzymywaniu relacji z nimi, nie tylko dlatego, że pozostają dla nas nieocenionym źródłem wiedzy, ale przede wszystkim przez lata pracy w INiG nawiązały się między nami relacje, które wykraczają poza stosunki służbowe. To miłe spotkać się z nimi, porozmawiać, powspominać odległe czasy.

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (ang. CSR - Corporate Social Reponsibility) to sposób prowadzenia działalności, w którym nacisk położony jest na opracowanie takiej strategii działania, której realizacja pozwoli naosiągnięcie równowagi pomiędzy skutecznością działania, pomnażaniem kapitału a interesem społecznym. Tak rozumiany CSR daje możliwość nie tylko generowania zysków i budowania przewagi konkurencyjnej, ale pozwala również ze spokojem patrzeć w przyszłość.

W potocznym rozumieniu firma społecznie odpowiedzialna, to firma, która cieszy się dobrą opinią, szanuje pracowników, dba o ich rozwój, od czasu do czasu decyduje się na przeprowadzenie akcji charytatywnej. Jednak to coś więcej niż tylko dobre imię i troska o najbliższe otoczenie; to przede wszystkim przemyślana i konsekwentnie realizowana strategia, która uwzględnia całokształt działań oraz kompleksowo traktuje otoczenie, w którym się porusza. Niezmiernie ważną rolę w CSR odgrywa dobrowolne zaangażowanie. Istotą CSR jest nieprzymuszone podejmowanie działań na rzecz szeroko rozumianego społeczeństwa. 

CSR bardzo silnie związany jest ze strategią zrównoważonego rozwoju. Zakłada ona zarządzanie firmą w taki sposób, by wypełniając bieżące cele rozwojowe nie ograniczać jednocześnie realizacji własnych celów przyszłym pokoleniom. Decyzje dotyczące działalności firmy powinny być zawsze podejmowane z uwzględnieniem skutków, jakie mogą wywrzeć na otoczenie zewnętrzne, w tym na przyrodę. Dlatego tak ważne jest, aby korzyści płynące ze stosowania strategii odpowiedzialności przedsiębiorstwa rozpatrywane były w perspektywie długofalowej.

Efektem właściwego stosowania CSR jest również podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Pozwala to nie tylko na poprawę stosunków z pracownikami, ale służy także budowaniu poprawnych relacji z otoczeniem zewnętrznym. Dzięki temu firma zyskuje na wiarygodności, a stosowanie tych samych standardów obsługi do wszystkich interesariuszy danej grupy, buduje zaufanie i sprzyja umacnianiu relacji partnerskich biznesie.

Zgodnie z założeniami Biznesu Społecznie Odpowiedzialnego Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy w procesie zarządzania kieruje się nie tylko aspektami ekonomicznymi, ale kładzie nacisk również na względy społeczne oraz środowiskowe, ekologiczne. Skupiamy się na wszystkich grupach zarówno z bliższego, jak i dalszego otoczenia firmy; tych aktualnych, ale również przyszłych i to postrzeganych w perspektywie pokoleniowej. W praktyce oznacza to, iż dla INiG-PIB ważne jest nie tylko dziś - "tu i teraz" - ale również jutro; nie tylko my - pracownicy, nasi klienci bezpośredni i pośredni, ale również nasze dzieci, wnuki i prawnuki.